روابط زناشویی زوجین در دوران عقد، در عرف جامعه ایرانی با محدودیت روبه ­رو است.
 
چکیده: با جاری شدن صیغۀ عقد، تمام حقوق زناشویی بر زن و مرد جاری می‌شود، اما عرف جامعه‌ی ایرانی، روابط جنسی در این دوران را محدود می ­کند و عمل زفاف را به شب عروسی موکول می­ کند. در قسمت اول این مقاله با توصیه ­های کلیدی در مورد روابط دوران عقد آشنا شدیم. در این مقاله به سایر نکات مهم در این دوران اشاره می­ کنیم.

تعداد کلمات 601 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 

فوائد به تعویق انداختن عمل نزدیکی تا شب عروسی

1. شناخت طرفین از یکدیگر در دوران عقد کامل نیست و بیشتر روابط بر پایه‌ی احساسات است پس بهتر است روابط جنسی نیز به طور کامل، صورت نگیرد.
2. در طول دوران عقد حیا و شرم خاصی بین زوجین حکم‌فرماست، لذا نمی‌توانند به تکالیف و وظایف زناشویی به خوبی عمل کنند پس بهتر است تا شب عروسی صبر کنند.
3. در فرصت مناسبی که از عقد شرعی تا عروسی وجود دارد می‌توانند به ادامه‌ی تحصیلات، شناخت بیشتر یکدیگر، کسب آمادگی و امکانات جهت زندگی مشترک آینده بپردازند.
4. چون نیاز جنسی داماد در صورت به تعویق انداختن عمل نزدیکی به طور کامل برطرف نشده، او و خانواده‌اش ذوق و علاقه‌ی بیشتری نسبت به برگزاری مراسم از خود نشان داده و برای فراهم کردن امکانات عروسی بیشتر تلاش می‌کنند.
5. به تعویق انداختن زفاف تا شب عروسی می‌تواند تمرین مناسبی برای داماد جهت خودنگهداری در مراحل بعدی زندگی باشد.
6. گاهی انجام عمل نزدیکی در دوران عقد عروس و داماد را مجبور می‌کند برنامه‌های خود را تغییر داده و به سرعت اقدام به برگزاری مراسم عروسی کنند.
 

معایب زفاف در دوران عقد

1. اگر دختر در دوران عقد این سرمایه [پرده بکارت] را از دست بدهد، نگاه جامعه به او عوض شده و خودش نیز احساس اضطراب و گناه می‌کند.
2. اگر زفاف در این دوران صورت بگیرد، ممکن است زن ناخواسته باردار شده و از نظر روحی ـ روانی دچار مشکل گردد.
 

اثرات سوء تماشای فیلم‌های غیر­اخلاقی بر روابط زناشویی

بعضی افراد نامتخصص به زوج‌های جوان توصیه می‌کنند که از فیلم‌های سکس برای آموزش استفاده کنند که این کار معایب زیادی دارد از جمله:
الف ـ زوجین توجه ندارند که این‌ها صرفاً فیلم هستند و هنرپیشگان آن بازیچۀ دست کارگردان. (در اجرای این نقش‌ها از انواع مسکرات، قرص‌ها و... استفاده می‌کنند و حتی بارها به این هنرپیشگان دستور کات cut داده می‌شود.)
ب ـ وقتی زوجین به تماشای این گونه فیلم‌ها می‌پردازند می‌خواهند خود را در عمل جنسی با این فیلم‌ها مطابقت دهند.
ج ـ در بسیاری از موارد، عمل این هنرپیشگان با باورهای اسلامی و حتی ایرانی ما مغایرت دارد، لذا زوجین به خواسته‌های کاذب خود نمی‌رسند و دچار سردمزاجی، تشویش و نگرانی شده و اعتماد به نفس آنها کاهش می‌یابد.
د ـ با این طرز فکر، زوجین حتی بعد از عروسی خود را در آمیزش جنسی ناموفق می‌پندارند در نتیجه در طول روابط زناشویی به ارگاسم کامل نمی‌رسند.
ه ـ تحریک آنها در روابط بعدی با تداعی تصاویر ذهنی صورت می‌گیرد، لذا نقش شریک جنسی کاهش می‌یابد.
و ـ این فیلم‌ها نه تنها کمک ذهنی و شناختی نمی‌کند، بلکه در روابط بعدی و در شروع تحریک می‌تواند آسیب‌رسان باشد و آن‌ها را دچار ناکامی جنسی کند.

تهیه و تنظیم: خانم حدیثه اسفندیار

منبع: اشرف السادات فتحی، مریم تیموری؛ (1394)، محرمانه با همسران، انتشارات حدیث عشق، چاپ دوازدهم
 

بیشتر بخوانید :
اهمیت دوران عقد در زندگی زناشویی (بخش اول)
اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی
نکات کلیدی درباره دوران نامزدی(بخش اول)
نکات کلیدی درباره دوران نامزدی (بخش دوم)
مهارت های زندگی و سلامت ارتباط جنسی خانواده (بخش اول)
مهارت های زندگی و سلامت ارتباط جنسی خانواده (بخش دوم)